Mentorointi

Mentoroinnista viihtyvyyttä työhön ja vauhtia uralle!

Lakimiesliiton mentorointiohjelma

Mentorointi on kahden henkilön välinen luottamuksellinen ohjausprosessi, jossa kokeneempi kollega eli mentor ja työiältään nuorempi mentoroitava eli aktor tapaavat sopiminaan aikoina säännöllisesti vuoden kestävässä ohjelmassa. Aktor voi tapaamisissa pohtia ja esitellä työhönsä ja uraansa liittyviä kysymyksiä, mentorin tehtävänä on kommentoida, kysellä, haastaa ja kannustaa. Lakimiesliiton ohjelmassa mentoreina toimivat kokeneet juristit. Mentoreiden taustat ja työnkuvat ovat monipuolisia. Aktoriksi ohjelmaan voi hakea Lakimiesliiton juristijäsenet.

Voit lukea mentoroinnin hyödyistä oheisesta blogista: http://www.lakimiesliitto.fi/blogi/mentorointi-kannattaa/

Mentorointiohjelmat kestävät vuoden ja ne koostuvat kolmesta ryhmätapaamisista ja noin kuukausittain käytävistä paritapaamisista.

Kevään 2018 mentorointiohjelman aikataulu on seuraava

• Hakuaika mentoroitavaksi 13.11.-3.12.
  • Kick-off 17.1. ja 24.1.
  • Puoliväli 23.5. ja 30.5.
  • Päätös 10.1. ja 17.1.

Voit hakea mentoroitavaksi tämän lomakkeen kautta

Kevään 2018 opiskelijamentorointiohjelman aikataulu on seuraava

• Hakuaika mentoroitavaksi 5.-25.2.
  • Kick-off 21.3.
  • Puoliväli 5.9.
  • Päätös 13.3.2019

Mentoriksi juristille tai oikeustieteen opiskelijalle

Juristimentorointiohjelmaan voi hakea mentoriksi jo pidempään työelämässä olleet, kokeneet juristit. Tarkkaa kokemusvaatimusta ohjelmaan ei ole, mutta tyypillisesti yli 8 vuotta työelämässä toimineet ovat osallistuneet mentoreina juristiohjelmaan ja alle 8 vuotta työelämässä olleet opiskelijaohjelmaan. Opiskelijamentorointiohjelmassa mentorinta voi toimia valmistunut työelämässä oleva juristi. Ohjelman parit muodostetaan siten, että kokeneemmilla juristeilla on myös kokeneemmat mentoroitavat. Esimerkiksi vastavalmistunut juristi voi toimia mentorina alkuvaiheen opiskelijalle ja 20 vuotta työelämässä ollut mentoroitava saa mentorikseen vielä kokeneemman juristin.

Sekä juristi- että opiskelijamentorointiohjelmat ovat vuoden mittaisia. Vuoden aikana mentorointiohjelmiin osallistuville järjestetään kolme yhteistapaamista: kick-off, välitapaaminen ja päätöstilaisuus. Mentoreilta odotetaan sitoutumista yhteistapaamisten lisäksi tapaamisiin noin kerran kuukaudessa oman aktorin kanssa. Tyypillinen tapaaminen kestää 1,5-2 tuntia. Paritapaamiset voidaan järjestää esim. aamias-, lounas- tai after-work-tapaamisina. Aktoreilta odotetaan sopeutumista mentorin aikataulu- ja paikkatoiveisiin.

Mentoriksi kaikkiin ohjelmiin voit hakea jatkuvasti täältä

Eero Blåfield
eero.blafield@lakimiesliitto.fi