Työmarkkinaneuvottelut 2019-2020

Lakimiesliitto on aktiivisesti mukana työ- ja virkaehtosopimusneuvotteluissa Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n sekä Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn kautta.

Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander toimii YTN:n hallituksessa ja työvaliokunnassa sekä JUKOn puolella hallituksessa ja valtion neuvottelukunnassa.

Lakimiesliiton neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen hoitaa julkisen sektorin edunvalvontaa ja toimii valtiosektorilla monen viraston luottamusmiesten kummiasiamiehenä. Venäläinen on myös JUKOa edustavana jäsenenä mm. VM:n työaikatyöryhmässä ja useissa virastojen taustaryhmissä.

JUKOon kuuluu 36 eri liittoa suoraan tai Lakimiesliiton tavoin vaaliliittojen kautta. JUKO hoitaa virka- ja työehtosopimusneuvotteluja, jotka koskevat valtiolla, kunnissa, kirkossa ja yliopistoissa toimivia yli 200 000 korkeakoulutettua palkansaajaa.

YTN on ylempien toimihenkilöiden yksityissektorin neuvottelujärjestö, jossa Lakimiesliitto on jäsenenä. YTN:n katon alla on 20 liittoa ja 170 000 jäsentä, jotka työskentelevät asiantuntija- tai johtotehtävissä.

Työmarkkinaneuvotteluissa sovitaan käytännössä kaikista työsuhteen kehysehdoista. Julkisella puolella kaikki ovat yhden ja saman TESin tai VESin piirissä. Yksityisellä puolella kyse on samasta asiasta: raami sovitaan ja työpaikkakohtaisesti voidaan sopia muuta. Neuvottelutulokset antavat selkänojaa myös sopimuksettomille aloille.

TYÖMARKKINANEUVOTTELUJA KOSKEVAT TIEDOTTEET:

29.11.2019 Työmarkkinaneuvottelut Lakimiesliiton näkökulmasta