Historia

Me Lakimiesliiton jäsenet muodostamme Suomen suurimman juristiyhteisön. Yhdessä rakennamme oikeudenmukaista Suomea, jossa oikeus kuuluu kaikille.

Lakimiesliitto on perustettu 16.11.1944. Perustajajäseniä olivat Suomalainen Lakimiesyhdistys, Juridiska Föreningen, Korkeimpien oikeuksien tuomarien yhdistys, Suomen Hovioikeuksien tuomarien yhdistys, Suomen Kihlakunnantuomarien yhdistys, Suomen Asianajajaliitto ja Nuoret Lakimiehet. Perustamiskokouksessa perustajayhdistykset päättivät, että Lakimiesliiton tarkoitus on toimia maan lakimiesyhdistysten yhdyssiteenä ja ajaa lakimieskunnan yhteisiä etuja. Tätä työtä jatkamme tänäkin päivänä.

Olimme mukana perustamassa Akavaa

Lakimiesliitto vaikutti keskeisesti Akavan perustamiseen. Akateemis-ammatillinen valtuuskunta perustettiin Lakimiesliiton johdolla joulukuussa 14.12.1950. Perustamishetkellä Lakimiesliitto oli suurin Akavan jäsenjärjestö 2 590 jäsenellään. Nykyisin meitä on hieman yli 16 000.

Liiton historia yksissä kansissa

Liiton 75-Juhlavuoden kunniaksi liiton historia koottiin yksiin kansiin OTT Juhana Salojärven toimesta.

Lakimiesliiton historiateoksessa Oikeus ja kohtuus käydään läpi liiton monivaiheista historiaa ja valaistaan liiton toiminnan kautta myös suomalaista oikeushistoriaa.

Sotien jälkeisenä aikana suomalainen yhteiskunta on muuttunut valtavasti. Oikeuskulttuuri ja oikeusjärjestelmän käytännöt ovat niin ikään kehittyneet, ja juristi-identiteetti on muuttunut suuresti. Lakimiesliitto on seurannut yhteiskunnallista liikehdintää koko olemassaolonsa ajan, muuttunut sen mukana ja toisaalta myös vaikuttanut yhteiskuntaan ja oikeusjärjestelmään. Liitto on yhä elinvoimainen edunvalvoja ja koko lakimieskunnan kokoava vaikuttajajärjestö.

Teoksen hinta Lakimiesliiton jäsenille on 55,20 euroa.

Tilaa kirja omaksesi AlmaTalentin sivuilta.

Katso 75-juhlaamme 2019 tehty video liiton historian vaiheista.