Oikeusguru

Menestys uudessa Oikeusguru-kilpailussa tarjoaa oikeustieteen opiskelupaikan kahdelle parhaalle lukiolaiselle

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry ja Suomen Lakimiesliitto järjestävät lukiolaisille suunnatun Oikeusguru-kilpailun tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kilpailussa lukiolaiset pääsevät testaamaan tietämystään lakitiedosta ja tutustumaan oikeustieteen opiskeluun yliopistossa. Kaksi kilpailussa menestynyttä saa oikeustieteellisen alan opiskelupaikan Lapin ja Itä-Suomen yliopistoihin. Lisäksi finaalin kolmelle parhaalle on luvassa 1000€, 500€ ja 250€ stipendit.

Sinustako Oikeusguru 2019?

Valtakunnallinen sähköinen alkukilpailu järjestettiin 6.11.2019 klo 9–11 kaikissa mukaan ilmoittautuvissa lukioissa. Kilpailu toteutetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Finaaliin kutsutaan kahdeksan parasta lukiolaista ympäri Suomen ja finaali mitellään 9.12. Helsingissä korkeimman oikeuden tiloissa klo 9-16

Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopisto myöntävät kumpikin hakemuksesta opinto-oikeuden oikeusnotaarin ja oikeustieteen maisterin tutkintoihin ilman valintakoetta yhdelle Oikeusguru-kilpailun finaaliin vuonna 2019 valitulle ja finaaliin osallistuneelle. Mikäli hakijoita on enemmän kuin aloituspaikkoja, valitsevat yliopistot opiskelupaikkaa hakeneista finaalissa parhaiten sijoittuneen.

Ainutlaatuisten palkintojen lisäksi kilpailu tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden päästä tutustumaan oikeustieteellisessä opetettaviin asioihin jo lukioaikana.

Ilmoittautuminen kaikkien aikojen ensimmäiseen Oikeusguru-kilpailuun päättyi 31.10. Mukaan ilmoittautui huikeat 125 lukiota ympäri Suomen!

Oikeusguru Q & A

Q: Kuinka paljon minulla täytyy olla osaamista oikeustieteistä osallistuakseni? Täytyykö kilpailuun valmistautua lakikirjaa lukemalla?

A: Kilpailun kysymykset pohjautuvat yhteiskunnallisiin aiheisiin sekä lukion yhteiskuntaoppiin ja lakitietoon. Kilpailukysymyksillä pyritään mittaamaan yhteiskunnallista ja oikeudellista ajattelua. Koska kyseessä on lukiolaisille suunnattu kilpailu, ei menestyminen edellytä lakikirjan pänttäämistä.

Q: Kuinka ilmoittaudun Oikeusguru-kilpailuun? Voinko osallistua omasta lukiostani paikkakunnalta x?

A: Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu oman lukiosi yhteiskuntaopin opettajan kautta. Ilmoita siis halukkuutesi osallistua Oikeusguruun yhteiskuntaopin opettajallesi, ja hän ilmoittaa sinut kilpailuun mukaan HYOL ry:n nettisivuilla. Alkukilpailu järjestetään kaikissa ilmoittautuneissa lukioissa sähköisesti.

Q: Voiko kuka tahansa lukiolainen lukion ykkösestä abiin osallistua Oikeusguru –kilpailuun?

A: Kyllä voi, jos lukiosi on ilmoitettu mukaan alkukilpailuun.

Q: Milloin ilmoittautuminen päättyy?

A: Ilmoittautuminen HYOL ry:n sivuilla päättyy 31.10.

Q: Milloin alkukilpailu järjestetään? Missä se järjestetään?

A: Alkukilpailu järjestetään 6.11. kaikissa Oikeusguruun ilmoittautuneissa lukioissa sähköisesti.

Q: Äidinkieleni on ruotsi. Voinko silti osallistua kilpailuun?

A: Kyllä voit. Kilpailu järjestetään sekä suomeksi että ruotsiksi.

Q: Kuinka monta valitaan Oikeusguru-kilpailun fiinaalin?

A: Oikeusguru-kilpailun finaaliin valitaan kahdeksan alkukilpailussa parhaiten menestynyttä.

Q: Mitä palkintoja kilpailussa on?

A: Kaksi Oikeusguru-finaalissa menestynyttä saavat opiskelupaikan oikeustieteellisen opiskelupaikan Lapin ja Itä-Suomen yliopistoihin. Lisäksi finaalin kolmelle parhaalle on luvassa 1000€, 500€ ja 250€ stipendit.

Katso kilpailun säännöt täältä.

Ladattavat tiedostot: