Oikeusguru

Lukiolaisille suunnattu Oikeusguru 2019 järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa

Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry ja Suomen Lakimiesliitto järjestävät lukiolaisille suunnatun Oikeusguru-kilpailun tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kilpailussa lukiolaiset pääsevät testaamaan tietämystään lakitiedosta ja tutustumaan oikeustieteen opiskeluun yliopistossa.

Kaksi kilpailussa menestynyttä saa oikeustieteellisen alan opiskelupaikan Lapin ja Itä-Suomen yliopistoihin. Lisäksi finaalin kolmelle parhaalle on luvassa 1000€, 500€ ja 250€ stipendit.

Itä-Suomen yliopisto ja Lapin yliopisto myöntävät kumpikin hakemuksesta opinto-oikeuden oikeusnotaarin ja oikeustieteen maisterin tutkintoihin ilman valintakoetta yhdelle Oikeusguru-kilpailun finaaliin vuonna 2019 valitulle ja finaaliin osallistuneelle. Mikäli hakijoita on enemmän kuin aloituspaikkoja, valitsevat yliopistot opiskelupaikkaa hakeneista finaalissa parhaiten sijoittuneen.

Sinustako Oikeusguru 2019?

Oikeusguru -kilpailuun ilmoittautuminen  tapahtuu opettajan toimesta Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry:n verkkosivuilla, jonne pääset täältä.  Viimeinen ilmoittautumispäivä on 31.10. Valtakunnallinen sähköinen alkukilpailu järjestetään 6.11.2019 klo 9 –11 kaikissa mukaan ilmoittautuvissa lukioissa. Kilpailu toteutetaan sekä suomeksi että ruotsiksi. Finaali mitellään joulukuussa Helsingissä korkeimmassa oikeudessa. Tarkemmat tiedot finaalista julkaistaan pian!

Oikeusguru Q & A

Q: Kuinka paljon minulla täytyy olla osaamista oikeustieteistä osallistuakseni? Täytyykö kilpailuun valmistautua lakikirjaa lukemalla?

A: Kilpailun kysymykset pohjautuvat yhteiskunnallisiin aiheisiin sekä lukion yhteiskuntaoppiin ja lakitietoon. Kilpailukysymyksillä pyritään mittaamaan yhteiskunnallista ja oikeudellista ajattelua. Koska kyseessä on lukiolaisille suunnattu kilpailu, ei menestyminen edellytä lakikirjan pänttäämistä.

Q: Kuinka ilmoittaudun Oikeusguru-kilpailuun? Voinko osallistua omasta lukiostani paikkakunnalta x?

A: Ilmoittautuminen kilpailuun tapahtuu oman lukiosi yhteiskuntaopin opettajan kautta. Ilmoita siis halukkuutesi osallistua Oikeusguruun yhteiskuntaopin opettajallesi, ja hän ilmoittaa sinut kilpailuun mukaan HYOL ry:n nettisivuilla. Alkukilpailu järjestetään kaikissa ilmoittautuneissa lukioissa sähköisesti.

Q: Voiko kuka tahansa lukiolainen lukion ykkösestä abiin osallistua Oikeusguru –kilpailuun?

A: Kyllä voi, jos lukiosi on ilmoitettu mukaan alkukilpailuun.

Q: Milloin ilmoittautuminen päättyy?

A: Ilmoittautuminen HYOL ry:n sivuilla päättyy 31.10.

Q: Milloin alkukilpailu järjestetään? Missä se järjestetään?

A: Alkukilpailu järjestetään 6.11. kaikissa Oikeusguruun ilmoittautuneissa lukioissa sähköisesti.

Q: Äidinkieleni on ruotsi. Voinko silti osallistua kilpailuun?

A: Kyllä voit. Kilpailu järjestetään sekä suomeksi että ruotsiksi.

Q: Kuinka monta valitaan Oikeusguru-kilpailun fiinaalin?

A: Oikeusguru-kilpailun finaaliin valitaan kahdeksan alkukilpailussa parhaiten menestynyttä.

Q: Mitä palkintoja kilpailussa on?

A: Kaksi Oikeusguru-finaalissa menestynyttä saavat opiskelupaikan oikeustieteellisen opiskelupaikan Lapin ja Itä-Suomen yliopistoihin. Lisäksi finaalin kolmelle parhaalle on luvassa 1000€, 500€ ja 250€ stipendit.