Oikeusguru

Kenestä seuraava Oikeusguru?

Suomen Lakimiesliitto ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestävät vuosittain lukiolaisille suunnatun Oikeusguru-kilpailun. Kilpailussa mitataan lukiolaisten oikeudellista ajattelua ja lakitietoa sekä tutustutetaan lukiolaisia oikeustieteen opiskeluun.

Ilmoittautuminen vuoden 2021 Oikeusguru-kilpailuun on alkanut! Ilmoittautua voi lukion yhteiskuntaopin opettajan kautta HYOLin sivuilla. Alkukilpailu järjestetään kaikissa mukaan ilmoittautuneissa lukioissa 10. marraskuuta. Kilpailun finaali käydään Helsingin käräjäoikeudessa maanantaina 13. joulukuuta.

Oikeusguru-kilpailu järjestetään tänä vuonna kolmatta kertaa. Vuoden 2019 Oikeuguruksi valittiin Siiri Klubb Helsingin Kallion lukiosta ja vuoden 2020 Oikeusguru on Otto Kanniainen Jyväskylän normaalikoulun lukiosta.

Lue vuoden 2020 kilpailusta kertova tiedotteemme täältä.

Kilpailun palkinnot

Loppukilpailun kaksi parasta saa oikeustieteen opiskelupaikat. Toinen paikoista on Lapin yliopistosta ja toinen Itä-Suomen yliopistosta. Opiskelupaikkojen lisäksi voittaja saa 1 000 euroa ja toiseksi tullut 500 euroa. Kolmanneksi sijoittunut kilpailija saa 250 euroa.

Kilpailun säännöt

Katso vuoden 2021 kilpailusäännöt täältä