Uutisen päiväys

09.04.2019← Takaisin

Oikeus kuuluu kaikille - vai kuuluuko?

Lakimiesliiton 75. juhlavuoden kampanja nostaa esille oikeudenhoidon haasteita Suomessa. Oikeuden saatavuudessa on valitettavasti esteitä liian monelle.

Suomi on vahva oikeusvaltio vain, jos me kaikki olemme yhdenvertaisia lain edessä riippumatta syntyperästämme, taloudellisesta asemastamme tai muista henkilökohtaisista ominaisuuksistamme. Oikeuden toteutuminen edellyttää myös sitä, että saamme ongelmamme oikeudenmukaiseen käsittelyyn. Oikeuden saatavuuteen liittyy kuitenkin Suomessa puutteita. Näitä esteitä ovat esimerkiksi oikeusprosessien kalleus tai kesto, häpeä tai tietämättömyys, sekä riittämätön oikeusapu ja vakuutusturva. Järjestelmämme puutteisiin törmäävät niin yksityiset ihmiset kuin yrityksetkin. Oikeus kuuluu kaikille -kampanjalla nostamme esiin ongelmia oikeuden saatavuudessa. Oikeudenhoitomme ongelmat eivät poistu ilman rohkeaa keskustelua. Nyt tarvitaan tahtoa kehittää oikeusvaltiotamme!

Kampanjasta on julkaistu nyt myös kattava juttu Lakimiesuutisiin, kannattaa tutustua!

Jutun pääset lukemaan Lakimiesuutisten nettisivuilta täältä: https://lakimiesuutiset.fi/oikeus-kuuluu-kaikille-vai-kuuluuko/