Uutisen päiväys

01.12.2015← Takaisin

Sini Tervo hallituksen opiskelijaedustajaksi

Lakimiesliiton hallitus on valinnut eilen hallituksen opiskelijaedustajaksi vuodeksi 2016 oikeustieteen ylioppilaan Sini Tervon Helsingin yliopistosta.

Sini Tervolla on monipuolinen järjestötausta ja kokemusta Lakimiesliiton toiminnasta. Tervo on toiminut muun muassa Pykälä ry:n hallituksessa vuonna 2014 ja tällä hetkellä edustaa opiskelijoita liiton julkisen sektorin valiokunnassa.

"Kuluva vuosi julkisen sektorin valiokunnassa on ollut omiaan avaamaan Lakimiesliiton keskeisiä toimintoja ja sisäistä päätöksentekoa, joskin se on myös auttanut havaitsemaan tiettyjä kehitysmahdollisuuksia liitossa ja sen toiminnassa", Sini kertoo. "Olen erityisen kiinnostunut työskentelemään entistä tehokkaamman ja vaikutusvaltaisemman liiton opiskelijatoiminnan puolesta", Sini jatkaa.

Lakimiesliiton toimeenpanevana elimenä toimii hallitus, johon kuuluvat puheenjohtaja, seitsemän muuta jäsentä, sekä opiskelijaedustaja puhe- ja läsnäolo-oikeudella. Opiskelijaedustajalla on hallituksen kokouksissa puhe- ja läsnäolo-oikeus ja hänen tehtävänään on edustaa kaikkia Suomen oikeustieteen opiskelijoita hallituksen toiminnassa. Hallituksen opiskelijaedustaja on myös Lakimiesliiton opiskelijavaliokunnan varapuheenjohtaja ja siten mukana suunnittelemassa ja kehittämässä liiton opiskelijatoimintaa. Hallituksen opiskelijaedustaja edustaa liittoa yhdessä opiskelijavaliokunnan puheenjohtajan ja opiskelija-asiamiesten kanssa erilaisissa tilaisuuksissa.

Sini Tervo katsoo, että Lakimiesliiton tulee jatkossakin toimia aktiivisesti nykyisten ja tulevien lakimiesten puolesta ja kaikessa toiminnassaan edistää näiden ryhmien etujen toteutumista.

"Muuttuvassa työllisyystilanteessa aktiivista otetta tarvitaan nimenomaan juuri tulevien lakimiesten eli nykyisten oikeustieteen opiskelijoiden valmistumisen jälkeisen työttömyyden ehkäisemiseen ja tulokselliseen sijoittumiseen työelämässä. Tämän tavoitteen toteutumiseksi onkin erityisesti työskenneltävä maltillisten sisäänottomäärien puolesta sekä akiivisesti osallistuttava keskusteluun mahdollisesta yhteisvalinnasta ja siihen varautumisesta", Tervo linjaa.