Kirjoituksen päiväys

11.08.2016← Katso kaikki blogit

Notaarin vuosi, osa 3 Adelina Leino

”Varatuomarin arvoa tavoitteleva nuori auskultantti joutuu meillä omaksutun harjoittelu- ja pätevöitymissysteemin mukaan varsin pian rintaman etulinjaan. Leppoisa käräjien seuraaminen on pian takanapäin ja vastuu muuttuu ratkaisevasti, kun kuunteleva apulainen istuu tuomarintuolille". Näin kirjoittaa Tapio Nousiainen kirjassaan Rangaistuksen tuomitsemisesta – käytännöllisiä ohjeita tuomareille virkavirheiden välttämiseksi. Kirja on julkaistu vuonna 1976. Tekstissä mainitulla tavalla kävi myös tälle nuorelle auskultantille, sillä kahden kuukauden kuluttua harjoittelun alkamisesta käräjänotaarit saavat toimia puheenjohtajana istunnoissa.

Käräjänotaarin toimivalta on tarkoin määritelty. Heti ensimmäisen kuukauden alusta lähtien käräjänotaari voi käsitellä hakemusasioita (näitä ovat esimerkiksi asiakirjojen kuolettamiset, edunvalvonta-asiat, avioerot ja yksityishenkilön velkajärjestelyt). Lisäksi heti alusta lähtien käräjänotaarin käsiteltäväksi kuuluvat summaariset riita-asiat sekä avioliittoon vihkimiset. Kolmannen kuukauden alusta lähtien käräjänotaari saa toimia puheenjohtajana rikosasioiden kirjallisessa menettelyssä ja yhden tuomarin kokoonpanossa rikosasioissa, joissa rangaistusasteikko on sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta ja rangaistukseksi tuomitaan vain sakkoa. Käräjänotaari toimii puheenjohtajana myös sakon muuntoasioissa sekä yhden tuomarin kokoonpanossa riitaantuneissa hakemusasioissa. Erillisellä laamannin määräyksellä käräjänotaari voi toimia myös puheenjohtajana asuinhuoneiston vuokrausta koskevissa asioissa ja riita-asioissa, joissa riidanalaisen kohteen arvo on enintään 20 000 euroa. Lisäksi käräjänotaari voi toimia jäsenenä kolmen tuomarin kokoonpanossa sekä puheenjohtajana lautakuntakokoonpanossa käsiteltävissä rikosasioissa.

Omalla kohdallani ensimmäinen istunto oli sakkojen muuntoja koskeva istunto. Ennen istuntoa jännitti tietysti, vaikka kyseessä olikin aika peruskaavalla etenevä istunto. Suurin jännityksen aihe taisi olla se, että osaanko käyttää kuulutuslaitetta ja varmasti sulkea sen kuulutuksien päätteeksi. Tässä kuitenkin onnistuin ja muutenkin istunto sujui ilman ongelmia. Tukenani oli onneksi sihteeri, joka varmasti olisi neuvonut jos olisin meinannut jotain tehdä ihan väärin. Ensimmäinen istunto siis takana, toivottavasti ehdin vielä jonkun verran istuntoja pitämään ennen hovioikeuteen siirtymistä.

Tapio Nousiainen on kirjassaan kertonut myös istuntoihin valmistautumisesta. Kirjan mukaan ennen istuntoa tulisi kerrata rikos- ja prosessioikeutta, kysellä ahkeraan päätuomarilta (”koska ”ukkotuomari” neuvoo sinua mielellään ja hänellä on usein valmiit reseptit asioihin”), tutustua vanhoihin tuomiokirjoihin, panna kokoon rikosjuttuja kansliassa, tutustua kunkin istunnon rikosjuttuihin etukäteen sekä pitää huolta omasta kunnosta (koska ”käräjien istuminen on eräässä mielessä verrattavissa suuriin urheilukilpailuihin valmentautumiseen ja osanottamiseen nähden. Fyysinen kunto joutuu nuoruudesta huolimatta käräjillä kovalle koetukselle.... Henkinen paine kuluttaa ruumiinvoimiakin.) Toiset valmentautuivat Rion olympialaisiin, toiset käräjille!

Kesäkuussa pääsin myös suorittamaan juhannusvihkimisen. Ensimmäisen vihkimisen pääsin suorittamaan jo heti auskultoinnin alussa. Se toteutettiin kanslian käräjäsalissa. Juhannusvihkiminen toteutettiin Sonkajärvellä eräällä kesämökillä. Oli kaunis ilma, paikalla olivat vihkipari, heidän lapsensa, todistajat sekä kitaristi- laulaja. Vihkiminen suoritettiin laiturin nokassa, auringonpaisteessa. Vihkimisen jälkeen kuuntelimme musiikkiesityksen ja vihkipari pyysi myös vihkijää jäämään kakkukahville. Tilaisuus oli mielestäni todella kaunis ja oli ilo päästä vihkimään kyseinen pari.

Elokuun alusta olen ollut Iisalmen vanhin notaari. Uusi notaarimme aloitti elokuussa ja olen yrittänyt parhaani mukaan häntä neuvoa ja opastaa – vaikka itsellänikin on vasta kolmen kuukauden kokemus notaarina olosta. Ennen lähtöään minua kouluttanut notaari, Laura (kuvassa), antoi minulle tehtäväksi Iisalmen notaarien keskuudessa kulkevan älykkyystestin. Tämä olikin todennäköisesti käräjänotaariurani tähän mennessä vaikein tehtävä! Kaksi puupalasta joista piti saada aikaiseksi pyramidi! En ole koskaan ollut kovinkaan taitava hahmottamista vaativissa tehtävissä. Paineet olivat suuret, kaikki aikaisemmat käräjänotaarit olivat kyseisen tehtävän ratkaisseet (tai näin minulle ainakin kerrottiin). Onneksi aikani palasia pyöriteltyäni sain ongelman ratkaistuksi ja pyramidin aikaiseksi!

Puolet käräjäoikeusajasta nyt suoritettuna ja jo neljäsosa koko auskultointivuodesta takanapäin! Aika menee nopeasti! Seuraavaa kirjoitusta tehdessä onkin sitten jo hovioikeuteen siirtyminen mielessä.