Kirjoituksen päiväys

27.04.2018← Katso kaikki blogit

Opiskeluajan mahdollisuudet Iiro Ruolahti

Monesti oikiksessa opiskelua kuulee kuvattavan yksinäisenä puurtamisena: tenttikirjojen lukemista kirjastossa kuukausi ja kurssi toisensa jälkeen. Esimerkiksi Iso Pyörä -uudistus on tuonut Helsingissä opiskeluun hieman enemmän käytännönläheisyyttä mm. ryhmätyöskentelyn kautta, mutta edelleen tutkintomme sisältö on hyvin pitkälti yksinäistä lukemista.

Toki OTM-tutkintomme antaa laajan ja vahvan osaamisen, mutta lähinnä vain teorian osalta. Tiedon soveltaminen työelämässä ja käytännössä on taito, jota nähdäkseni ei opeteta tai opita tarpeeksi tiedekunnassa. Lisäksi juristin työ on paljon muutakin kuin vain lakeja ja säännöksiä. Monelta juristilta vaaditaan substanssiosaamisen lisäksi esimerkiksi vuorovaikutus-, neuvottelu- ja esiintymistaitoja. Pitkä lista mitä pitäisi muka osata, mutta missä näitä taitoja sitten oppii? Tosin yhdenkään opiskelijan ei kannata turhaan huolestua tai ahdistua siitä, että töitä saadakseen pitäisi olla valmiiksi luonteva esiintyjä tai kyetä soveltamaan pakollisen yhtiöoikeuden kurssilla opittuja asioita heti ensimmäisessä yrityskauppaprojektissa. Nämä, kuten monet muutkin taidot, kyllä kehittyvät työelämässä, mutta mikäli kyseisten taitojen kehittämiseen on jo opiskeluaikana mahdollisuus, niin miksi et tarttuisi mahdollisuuteen?

Oikkareilla on kohtuullisen hyvät mahdollisuudet työllistyä jo opiskelujen aikana, mutta tämän lisäksi opiskelua voi piristää osallistumalla erilaisiin kilpailuihin ja tapahtumiin, joita esimerkiksi opiskelijajärjestöt sekä työnantajat järjestävät opiskelijoille. Tarjolla on niin kansainvälisiä kuin kansallisia oikeustapauskilpailuita, neuvottelukilpailuita, erilaisia seminaareja ja muita interaktiivisia tapahtumia. Lisäksi tiedekunnat tarjoavat eri oppiaineista käytännön kursseja. Tutki uteliaana tarjontaa ja osallistu niihin rohkeasti! Saatat aluksi epäillä, ettei osaamisesi riitä esimerkiksi oikeustapauskilpailuun, mutta tämänkin toiminnan tarkoituksena on oppia ja kehittyä eikä heti tehdä kaikkea täydellisesti. Opiskelijana voit vapaasti mokata ja oppia virheistäsi, sillä vaikka jokainen tulee tekemään virheitä läpi elämän, niin on silti parempi tehdä tietyt virheet opiskelijana.

Tartu siis opiskeluajan mahdollisuuksiin, jos perinteinen opiskelu puuduttaa tai haluat kehittää työelämässä vaadittavia taitoja. Tulet varmasti oppimaan ja saamaan paljon enemmän irti käytännön kurssista tai oikeustapauskilpailusta kuin perinteisestä kirjatentistä.

Lopuksi muistakaa, että opiskeluaika on ainutlaatuinen ajanjakso elämässä, josta kannattaa nauttia ennen työelämään vakituisesti siirtymistä. On toki tärkeää hankkia oman alan työkokemusta, opiskella ahkerasti ja kehittää erinäisiä taitoja, mutta älkää stressatko asioita kohtuuttomasti. Maailma ei kaadu siihen kymmenenteenkään ”Valintamme ei kohdistunut sinuun” -fraasiin tai toiseen hylättyyn kurssisuoritukseen.

Kirjoittaja on toisen vuoden oikkari ja Lakimiesliiton yksityisen sektorin valiokunnan opiskelijajäsen.