Kirjoituksen päiväys

18.10.2016← Katso kaikki blogit

Notaarin vuosi, osa 4: Tehokkaimmat notaarit viettävät notaariuransa aikana myös öitä kansliassa! Adelina Leino

Käräjänotaarit saavat tuomioistuinharjoittelun aikana laamannin määräyksellä olla mukana kolmen tuomarin kokoonpanoissa. Pääsin osallistumaan tällaiseen kokoonpanoon. Tapaus oli aika iso ja meillä olikin asiassa yhteensä kuusi istuntopäivää. Parhaimmillaan olimme istunnossa vielä kahdeksan jälkeen illalla. Vaikka istuntopäivät olivatkin rankkoja, oli kuitenkin hienoa päästä osallistumaan tällaiseen juttuun ja oppimaan uutta. (Asun Kuopiossa, joten sen takia olin kansliassa yötä pitkien istuntopäivien jälkeen. Oli järkevämpää yöpyä paikanpäällä kuin lähteä väsyneenä ajelemaan kotiin.)

Sain käsitellä rikosjuttuja myös lautakuntakokoonpanossa. Lautakuntakokoonpanossa notaarin on mahdollista tuomita vankeutta. Ilman lautakuntaa notaarin toimivalta kattaa vain sakkorangaistukset. Lautakuntapäivät olivat mielestäni mielenkiintoisia ja oli mukavaa päästä työskentelemään lautamiesten kanssa ja pohtimaan heidän kanssaan tuomioita.

Elokuussa pääsin osallistumaan käräjänotaarikoulutuksen aloitusseminaariin joka järjestettiin Tampereella. Oli hienoa päästä vaihtamaan kokemuksia ja mielipiteitä muiden käräjänotaareiden kanssa ja luomaan verkostoja eri suuntiin. Koulutus oli mielestäni mielenkiintoinen ja kouluttajat hyviä ja motivoivia. Koin, että sain koulutuksesta itselleni lisävinkkejä ja neuvoja oman työni tekemiseen. Aloitusseminaarin lisäksi käräjänotaarien tulee katsoa kattava määrä videokoulutuksia liittyen eri aiheisiin. Videokoulutusten kautta koulutukset ovat kaikkien saatavilla ja ne ovatkin mielestäni hyvä keino taata, että jokainen notaari pääsee osallistumaan koulutukseen ja saa tarvitsemansa tiedon.

Elokuussa osallistuin myös huoltojoukon jäsenenä tuomioistuinten väliseen jalkapalloturnaukseen. Tapahtuma oli mielestäni todella hauska ja on hienoa, että tällaisia yhteistapahtumia järjestetään. Meidän käräjäoikeutemme oli panostanut päivään hienosti. Meillä oli tiimipaidat ja – lippikset ja jokaisella huoltojoukon jäsenellä oli joku tärkeä tehtävä vastuullaan. Joukkueemme, Real PoSaKo, ei tällä kertaa pärjännyt kovinkaan hyvin (kivaa oli silti!), mutta voitto tuli kuitenkin Savoon kun Itä-Suomen hovioikeus nappasi kultamitalit kaulaansa. Olen siis siirtymässä hienoon porukkaan marraskuun alusta!

Elokuisten käräjänotaarikoulutuspäivien lisäksi verkostoitumista tuli harjoitettua myös syyskuussa tuomaripäivillä ja lokakuussa käräjänotaaripäivillä. On hienoa, että käräjäoikeuden henkilöstöllä on erilaisia teemapäiviä, joissa pääsee tapaamaan sekä oman käräjäoikeuden muiden kanslioiden henkilöitä että muiden käräjäoikeuksien henkilökuntaa. Tällaisista päivistä on mielestäni hyvä pitää kiinni, sillä ne luovat yhteishenkeä ja tuovat lisämotivaatiota työhön. Päivillä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita eri luennoitsijoiden voimin ja päivät olivat mielestäni kaikin puolin kiinnostavia ja monipuolisia.

Pohjois-Savossa on tapana, että notaari pääsee harjoittelunsa aikana tutustumaan myös poliisien työhön. Pääsin itsekin viettämään yhden yövuoron poliisien matkassa. Yö oli mielenkiintoinen ja oli hienoa päästä tutustumaan poliisin työhön edes pintapuolisesti. Olin kahden eri partion matkassa ja molempien partioiden poliisit olivat todella mukavia ja jaksoivat vastailla kysymyksiini ja kertoa työstään. Oli mukava päästä seuraamaan hieman sitä, mitä jutuille on tapahtunut ennen kuin ne ovat päätyneet työpöydälleni.

Harjoittelun alkaessa tuntui aika hurjalta ajatukselta, että minulla olisi vain kolme kuukautta aikaa ”oppia kaikki” ja sen jälkeen minun tulisi kouluttaa taloon tuleva uusi notaari seuraavien kuukausien aikana ennen hoviin siirtymistä. Vaikka kolmen kuukauden jälkeen ehkä olikin vielä vähän epävarma olo aina välillä, tajusin kuitenkin uutta notaaria kouluttaessani, että yllättävän paljon sitä on jäänyt asioita mieleen ja viimeisten kuukausien aikana alkoikin jo olla sellainen olo, että alkaa olla homma hanskassa ja perusjutut sujuvat jo ihan itsestään. Toki viimeisenkin kuukauden aikana tuli vielä vastaan uusia asioita, mutta se onkin varmasti yksi tuomarin työn hyvistä puolista – aina on uutta opittavaa!

Kliseisesti täytyy vielä lopuksi todeta, että olen saanut puolessa vuodessa hurjasti uutta oppia, paljon hienoja kokemuksia sekä uusia ystäviä. En malta odottaa mitä seuraavat puoli vuotta tuovat tullessaan!