Kirjoituksen päiväys

30.04.2019← Katso kaikki blogit

Työn juhlaa Tikkanen Veli-Matti

Vappu on määritelty sen Wikipedia sivulla suomalaisen työn päiväksi, työn juhlaksi. Mutta millaista on oikkarin työ, onko se pelkkää juhlaa?

Nyt on vappu ja kaikilla oikkareilla on syytä juhlaan. Lukuvuoden raskas työ on nyt lähes takana ja kesätyöt häämöttävät monen punahaalarisen juhlijan horisontissa. Millainen huominen oikkarin horisontissa sitten odottaa? Yksi asia on varmaa: sieltä löytyy töitä, oman alan töitä. Lakimiesliiton vuoden 2018 lopussa teettämän työkyselyn mukaan 66,61%:lla opiskelijoista oli oman alan työkokemusta. Täysin ilman opiskeluajan työkokemusta oli vain 14,42% ja heistäkin noin puolet fukseja. Parhaiten oman alan töitä oli luonnollisesti etelän yliopistoissa opiskelevilla Helsingissä ja Turussa. Kaikista vastanneista suurin osa (63,64%) työskenteli pääkaupunkiseudulla ja seuraavaksi eniten (9,09%) Turussa.

Eniten opiskelijoita työllistää asianajoala, josta leijonanosan (34,46% vastaajista) oli työllistänyt suuret yli 20 juristin asianajotoimistot. Toki myös perinteinen juristityönantaja valtio säilyttää suosiotaan. Opiskelijoista vähän alle puolet (39,78%) kertoi työllistyneensä valtion palvelukseen (ministeriö, tuomioistuinlaitos, syyttäjä, muu valtio) opintojensa aikana. Sen sijaan esimerkiksi järjestöt sekä konsulttialan yritykset työllistävät opiskelijoita vain vähäisesti.

Miten työpaikkaan sitten päästään kiinni?  Vaikeimmaksi koettiin juuri sen ensimmäisen työpaikan saaminen ja erottuminen suurista hakijamassoista. Mieltäni lämmittää erityisesti se, että opiskelijat pääsitävät kiinni työpaikkaan useita kanavia pitkin, avoimista hakemuksista suhteilla muodostuneisiin täsmärekryihin. Tapoja työllistyä on siis monia ja vain hakijan kekseliäisyys lienee tässä rajana.

Palkattomaan harjoitteluun opiskelijat suhtautuvat varsin negatiivisesti. Opiskelijoiden viesti on selvä siitä, että ilman palkkaa työllä ei elä edes opiskelija ja moni kokee palkattoman työn vastaanottamisen jopa mahdottomaksi – ja hyvä niin. Meidän opiskelijoiden ei tule antaa työpanostamme ilmaiseksi työnantajan käytettäväksi, varsinkin jos työnantajalla on mahdollisuus laskuttaa työstä asiakkaasta.

Suurin osa opiskelijoista tekee töitä osa-aikaisesti. Täyspäiväisesti vastanneista opiskelijoista töitä tekee hieman alle puolet (40,85%). Opiskelijoiden työsuhteet olivat useimmiten määräaikaisia (69,73%).

Summa summarum opiskelijoilla on töitä ja siitä maksetaan hyvää palkkaa. Työt ovat usein määräaikaisia ja osa-aikaisia, mikä on sinänsä ymmärrettävää, kun kyse on opiskelijoista. Opiskelijoiden avoimista vastauksista haluaisin nostaa esille rekrytoinnit. Vastauksissa kaivattiin ensinnäkin entistä ajantasaisempaa viestintää työnantajilta rekrytointiprosessin etenemisestä. Toiseksi opiskelijat kaipasivat tapoja erottua suurista rekrytointimassoista.  Mäkemykseni mukaan työnantajan silmissä paras tapa erottua rekrytointiprosessissa, on vastata hakuilmoituksessa annettuihin kriteereihin. Toisaalta tämä voi myös tarkoittaa sitä, ettei jokin tietty työpaikka ole välttämättä sinua varten. Joukosta on myös mahdollista erottautua omalla aktiivisuudella töiden, järjestötoiminnan tai aktiivisen harrastamisen kautta. Työnantajat arvostavat aktiivisuutta ja työtä pelkäämätöntä asennetta, se henkii motivaatiosta työtä kohtaan.

Keskimääräisten vastausten perusteella voidaankin todeta, että oikkareilla on asiat työelämässä "ihan ok", tosin parannettavaa vielä löytyy. Toivottavasti tänä kesänä kaikkien oikkareiden työ on juhlaa. Oikein railakasta vappua ihan jokaiselle oikkarille!

Tapaan varmasti monet teistä 3.8. järjestettävän Liiton Arkin merkeissä, josta julkaisemme lisätietoja piakkoin.

Mikäli oikkareiden työelämä jäi kiinnostamaan lisää, niin ei huolta. Julkaisemme vielä tämän kevään aikana täyden raportin opiskelijoiden työkyselystä vuoden 2018 osalta.

Kiitos ja kuulemiin,

Veli-Matti Tikkanen