Kirjoituksen päiväys

02.11.2016← Katso kaikki blogit

Urakoulutuksista vahvuuksia työelämään Emmi Nykänen

Hyvä juristi tuntee lain ja osaa soveltaa sitä eteensä tulevissa eri tilanteissa. Nykyajan monipuolistuvassa yhteiskunnassa ja työelämässä ei juristille kuitenkaan enää riitä pilkuntarkka lain tunteminen vaan juristeilta vaaditaan nykyään yhä enemmän taitoja, joita ei voi oppia perinteisesti kirjoja lukemalla.

Asiakkaan kohtaamista, esiintymistä, yrittäjyyttä sekä muita työelämässä vaadittavia taitoja ei juurikaan opeteta oikeustieteellisellä alalla, minkä vuoksi vastavalmistuneen juristin taidot kyseisillä osa-alueilla voivat olla heikommat kuin esimerkiksi toiselta alalta valmistuneen maisterin. Myös työelämässä työnantajan puolesta järjestetyt koulutukset saattavat keskittyä vain uusimpien lakimuutosten käsittelyyn. Hyvä juristi kouluttaakin itseään myös työelämän muilla osa-alueilla, eikä pelkästään materiaalisen lain tuntemisessa. Asiakkaan kohtaaminen, kyberturvallisuus ja mediassa esiintyminen ovat kaikki taitoja, joita me juristit tulemme yhtä etenevässä määrin tarvitsemaan tulevaisuudessa.

Lakimiesliitto järjestääkin jäsenilleen maksutonta Urakoulutusta. Lakimiesliiton urakoulutusta järjestetään työelämässä tarvittavissa taidoissa ja valmiuksissa kuten työnhaussa ja -saamisessa, työpaikalla toimimisessa sekä viestinnässä ja esiintymistaidossa. Tilaisuuksien kouluttajina toimivat alan parhaat asiantuntijat. Myös opiskelija jäsenet voivat osallistua Lakimiesliiton järjestämiin koulutuksiin ilmaiseksi. Osa koulutuksista järjestetään myös niin sanottuina webinaareina, jolloin koulutuksia voi seurata omalta koti- tai työkoneelta. Tänä syksynä Urakoulutuksissa on tarjolla muun muassa koulutusta yrittäjyydestä, kyberriskeistä sekä siitä, kuinka kohdata hankalia asiakkaita työssä.

Urakoulutukset antavat mahtavan tilaisuuden päästä harjoittamaan omia taitojaan työelämän eri osa-alueilla. Koulutukset antavat myös uutta potkua ja ajatusta opiskeluihin sekä tuovat esille toisenlaisen puolen juristin ammatista, mitä kirjastolla lukemalla ei voi oppia. Opiskelijoille erityisesti työnhakuun liittyvät koulutukset ovat hyödyllisiä.  Myös jo työelämässä olevat juristit voivat koulutusten avulla vahvistaa taitojaan sekä saada uusia ideoita tehostamaan ja parantamaan osaamistaan.

Suosittelenkin erittäin lämpimästi kaikille Lakimiesliiton Urakoulutuksiin osallistumista! Lisätietoja Urakoulutuksista ja muista Lakimiesliiton koulutuksista löytyy Koulutukset ja webinaarit -osiosta.

Kirjoittaja on Itä-Suomen yliopiston opiskelija.