Kirjoituksen päiväys

28.10.2015← Katso kaikki blogit

Vaikutusmahdollisuuksia tarjolla Johanna Teijonmaa

Tämä syksy on jälleen täynnä toinen toistaan mielenkiintoisempia ja jännittävimpiä hetkiä. Käynnissä on parhaillaan monien ylioppilaskuntien edustajistovaalit ja seuraavana käydään yksi toisensa perään ainejärjestöjen hallitusvaaleja. Lisäksi haussa ovat niin yliopistojen hallinnon opiskelijaedustajien paikat kuin lakimiesliitonkin valiokuntapaikat sekä hallituksen opiskelijaedustajan pesti. Paikkoja on siis auki ja mahdollisuuksia riittää, mutta entäs hakijoita?

Olen itse kasvanut ympäristössä, jossa yhteiskunnallinen aktiivisuus ja halu vaikuttaa ovat lähestulkoon itsestäänselvyyksiä. Ruokapöytäkeskustelut ovat aina käsitelleet varsin raskaitakin asioita, eikä juuri mitään aiheita ole vältetty. Uskon, että tällä asialla on tekemistä myös sen kanssa, miksi olen suuntautunut juurikin oikeustieteelliselle alalle ja täytyy myöntää, että odotinkin löytäväni opiskelutovereista suuren määrän sieluntovereita.

Mutta onko vaikuttaminen “in” oikeustieteilijöiden keskuudessa? Ymmärrämmekö me vastuumme yhteiskunnan rakentajina, normien soveltajina ja oikean ja väärän osoittajina? Saako juristia edes kiinnostaa politiikka perinteisessä mielessä, vai täytyykö meidän pitäytyä tuomioistuinten suojissa puolueettomina lain kirjaimen toteuttajina? Pitääkö meitä kiinnostaa ylioppilaskuntien jäsenmaksut tai tiedekuntamme valmistumisprosentit?

Vastauksia ja mielipiteitä on varmasti monia, mutta kannustan jokaista oikkaria edes ajattelemaan asiaa. Jos vaikuttaminen ja osallistuminen ei kiinnosta opiskeluaikana, luovutammeko vastuun esimerkiksi lainsäädäntötyöstäkin tulevaisuudessa pelkästään muille? Saavatko muut jatkossa kertoa meille, minkälaisia työkaluja saamme työssämme käyttää ja minkä raamien sisässä meidän tulee ammattiamme harjoittaa? Vai olisiko kuitenkin parempi, että ottaisimme vahvasti oman paikkamme, kasvattaisimme rooliamme yhteiskunnan rakentajina, ja näyttäisimme, että me, oikeustieteilijät, haluamme aktiivisesti olla mukana kehittämässä entistä toimivampaa ja sujuvampaa yhteiskuntaa, jonka hyvä ja toimiva lainsäädäntö mahdollistaa.

Käynnissä olevat edustajistovaalit olisi meille oikkareille erinomainen tilaisuus näyttää, että haluamme ottaa vastuuta myös yhteisestä hyvästä ja rakentaa parempaa maailmaa aloittaen ylioppilaskunnistamme. Lähes jokaiselta ainejärjestöltä löytyy omat listat, joilta on helppo löytää juuri se oma ehdokas ja kartuttaa samalla oman ainejärjestönsä listan kokonaisäänisaalista ja jopa paikkamäärää edustajiston kokoonpanossa.

Ja kun kerran on vauhtiin päästy, miksi et hakisi myös yliopistosi halloped-paikkoja tai hyppäisi mukaan Lakimiesliiton toimintaan valiokuntien kautta? Hallopedinä pääset syvälle yliopistosi ytimeen, tutustumaan ja vaikuttamaan niihin henkilöihin, jotka päätöksiä tekevät tiedekunnassasi ja yliopistossasi. Lakimiesliiton valiokunnissa pääset sen sijaan luomaan parempaa liittoa ja parempaa tulevaisuutta meille kaikille oikeustieteilijöille ja olemaan opiskelijoiden ääni pöydissä, joissa sen tulisi kuulua vahvana ja kirkkaana.

Tartu siis tuumasta toimeen, haasta itsesi ja kannusta kaverisikin mukaan! Äänestä, ajattele, osallistu, kannusta, hae ja tsemppaa - löydä oma roolisi vaikuttajana ja kanna oma kortesi kekoon aktiivisemman oikkarikunnan puolesta!

Edustajistovaalit Turun, Lapin ja Itä-Suomen yliopistossa ti-ke 3.-4.11.2015.
Haku Lakimiesliiton valiokuntien opiskelijaedustajiksi 23.11.-13.12.2015.
Lakimiesliiton hallituksen opiskelijaedustajan haku päättyy 8.11.2015.

Kirjoittaja on Artiklan puheenjohtaja.