Kirjoituksen päiväys

15.02.2017← Katso kaikki blogit

Valmennuskurssit eivät ole salatiedettä Ville Laakso

Opiskelijavalintauudistuksen yhteydessä käydään kiivasta keskustelua muu muassa opiskelijajärjestöjen järjestämistä valmennuskursseista. Valmennuskurssit koetaan eriarvoistaviksi kustannustensa takia ja onpa uutisissa puhuttu myös valmennuskurssien muuttumisesta ”välttämättömyydeksi” opiskelupaikan saamiseksi (Aamulehti 31.1.2017). Mutta kuulkaas nyt, kyllä opiskelemaan pääsee ilman valmennuskurssiakin.

Esimerkiksi vuoden 2014 otannan mukaan oikeustieteen opiskelijoista 55 prosenttia oli osallistunut valmennuskursseille. Prosentti on kiistämättä korkea, muttei se kieli valmennuskurssien välttämättömyydestä, vaan siitä, että motivoituneimmat osallistuvat kursseille varmistaakseen valintansa. Valtaosa heistä olisi varmasti päässyt koulutukseen ilman valmennuskurssiakin, sillä kurssilla ei opeteta mitään salatiedettä tai kerrota sisäpiirin vinkkejä. Nykyinen keskustelu sen sijaan vaikuttaa siltä, että valmennuskurssiorganisaatioita halutaan rangaista onnistuneesta markkinoinnista ja siirtää toiminta jo lukiotason ylioppilaskirjoitusvalmennukseen.

Logiikka uudistuksen takana ontuu pahasti: ”vetovoimaisille aloille” (oikeustiede, lääketiede, kauppatiede) hakeutumisen haastavuutta kritisoidaan siitä, että sisäänpääsy saattaa kestää vuosia. Mutta tämä ei ole valmennuskurssien tai pääsykoejärjestelmän vika. Sen sijaan syy on siinä, että yhtä opiskelupaikkaa kohti on kymmenen hakijaa. Jos nuo rannalle jääneet yhdeksän kaikesta huolimatta ja vuosi toisensa jälkeen haluavat hakeutua kyseiseen koulutukseen, ovat välivuodet tällä yhtälöllä väistämättömiä. Koulutusmäärät tulee puolestaan suhteuttaa työmarkkinoiden kysynnän, ei abiturienttien mielenkiinnon mukaan.

Nykymallia voi kyllä kritisoida monella tavalla, mutta valmennuskurssit eivät ole ongelmien syy vaan korkeintaan seuraus. Mediahypetys kurssien välttämättömyydestä vain kasvattaa ongelmaa, jota se yrittää kritisoida.

Kirjoittaja on opiskelijavaliokunnan varapuheenjohtaja ja Lakimiesliiton hallituksen opiskelijaedustaja.