Kirjoituksen päiväys

23.04.2018← Katso kaikki blogit

Vinkkejä gradun kirjoittamiseen Marjaana Larpa

Tätä kirjoittaessa olen ehtinyt juuri valmistua oikeustieteen maisteriksi ja olen saanut graduprojektin päätökseen noin kaksi kuukautta sitten. Kirjoitin gradua (eli OTM-tutkielmaa) syksystä 2017 kevättalveen 2018 valtiosääntöoikeuden projektissa Helsingin yliopistossa Tuomas Ojasen ja Milka Sormusen ohjauksessa. Tässä kirjoituksessa esille tuodut asiat ovat omia ajatuksiani matkan varrelta, eivätkä toki sovellu kaikkiin kirjoitusprosesseihin, sillä kullakin yliopistolla, professorilla ja kirjoittajalla on omat kujeensa. Monet lukijat ovat varmasti myös aivan eri mieltä vinkeistäni. Kenties näistä vinkeistä on kuitenkin apua muutamille lukijoille!

1. Valitse projekti oikeudenalalta, joka on sinulle tuttu tai sellainen joka kiinnostaa sinua, parhaimmillaan molempia! Tämä helpottaa aiheenvalintaa ja kirjoitustyötä. Jos ohjaaja on sinulle tuttu esimerkiksi aiemmasta seminaarista, on siitäkin apua. Näin tiedät jo etukäteen, millaista ohjausta ja minkälaiset käytännöt ovat odotettavissa.

2. Valitse aihe, joka kiinnostaa ja josta tiedät jo vähintään perusteet. Näin pääset tekstissä nopeasti pintaa syvemmälle ja pystyt erottamaan pääpolut sivupoluista. Suosittelen aihetta, josta löytyy tietoa, mutta joka ei ole ”loppuun koluttu”. Silloin saat tekstiin helpommin omaa ääntäsi esille ja voit halutessasi argumentoida de lege ferenda -hengessä kehittämisehdotuksia.

3. Vanhan sanonnan mukaan hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Yritä hahmottaa teksti kokonaisuutena jo alusta alkaen. Mikä on pääkysymys, mitkä apukysymyksiä? Apukysymykset voivat muodostaa tutkielman keskeiset luvut. Lisää alkuun johdanto ja loppuun johtopäätökset, niin rakenne on jo karkeasti kasassa. Pyri suunnittelemaan myös ajankäyttösi realistisesti. Ota huomioon yliopiston tarkistusprosessin aikataulut. Loppuun sijoitettu motivaattori, esimerkiksi palkintomatka, voi auttaa tsemppaamaan harmaiden hetkien läpi.

4. Aseta Wordin tekniset asetukset kuntoon heti kirjoittamisen alussa. Näin fontti, riviväli ja marginaalit eivät tuota yllätyksiä matkan varrella, vaan tiedät koko ajan, millä sivulla mennään. Voit ladata yliopistolta Office-ohjelmat käyttöösi ilmaiseksi.

5. Kirjoita säännöllisesti. Jos saat raivattua kirjoittamiselle pyhitetyn ajanjakson, niin hyvä, ota siitä kaikki ilo irti! Minä kuuluin siihen joukkoon, jonka kirjoittamista häiritsivät etenkin kokopäivätyöt. Pyrin kirjoittamaan säännöllisesti, esimerkiksi kahtena arkipäivänä töiden jälkeen sekä viikonloppuna. Ole armollinen itsellesi ja muista, että jokainen lause vie tutkielmaa eteenpäin. Uskon, että graduprojektiin mennessä tiedät itse, työskenteletkö mieluummin kirjastolla, kahvilassa vai kotona. Kirjoita siellä, missä olet tehokkaimmillasi. Hyödynnä yliopiston, osakuntien ym. tarjoamat kirjoitustilat ja stipendit. Tallenna työ aina vähintään kahteen paikkaan, esimerkiksi yliopiston asemalle, omalle muistitikulle tai pilvipalveluun. Voit jättää itsellesi muistilappuja tai ”päiväkirjamerkintöjä” siitä, mistä sinun tulee seuraavalla kirjoituskerralla jatkaa. Näin ajatusten kokoamiseen menee vähemmän aikaa.

6. Kysy ja kuuntele. Vaikka on kamalaa tuoda ilmi oma tyhmyytensä ja keskeneräiset tekstit, kannattaa lähestyä kanssaopiskelijoita ja ohjaajia heti silloin, kun tarve vaatii. Muiden antamat kommentit tekstiisi ovat arvokkaita ja auttavat eteenpäin. Voitte kavereiden kanssa pitää omia ”gradulounaita” ja pohtia ongelmatilanteita sekä lukea toistenne tekstejä.

7. Pohdi myös muita metodeita kuin lainoppia. Saisitko aiheesi puitteissa tehtyä haastatteluita tai jäsennettyä esimerkiksi oikeustapauksia laskennallisesti? Tämä toisi hyvän lisän perinteisen lainopin kylkeen. Jos sinulla on luovuuden lahjoja, tee ihmeessä tekstin lomaan havainnollistavia kaavioita.

8. Asenne ratkaisee! Älä anna ison G:n paisua liian suureksi ongelmaksi, vaan koita muistaa, että se on opintosuoritus muiden joukossa. Tehty gradu on paras gradu.Taistelutahtoa, sillä tehty työ palkitaan kyllä, vähintään valmistumisella!

Kirjoittaja on vastavalmistunut oikeustieteen maisteri Helsingin yliopistosta ja oikeuspoliittisen valiokunnan opiskelijajäsen.