Kirjoituksen päiväys

30.01.2018← Katso kaikki blogit

Yhdistystoiminnan merkityksestä Jesse Viljanen

Nuoret Lakimiehet ry vietti lauantaina 27.1.2018 80-vuotisvuosijuhliaan ravintola Töölönrannassa ja siitä inspiroituneena syntyi tämäkin pieni kirjoitus.

Oli hienoa nähdä lauantaina miten paljon entisiä ja nykyisiä erilaisia yhdistystoimijoita olimme saaneet samaan paikkaan juhlimaan. Nulan kannalta katsottuna paikalla oli historian havinaa 1980-luvun hallitusten jäsenten muodossa sekä oikkareita toivottavasti tulevina toimijoina ja jäseninä.

Välillä on oikein yllättävää nähdä miten moni erilaista järjestötoimintaa haluaa tehdä oman kiireisen opiskelua- ja työelämän ja mahdollisen perhe-elämänkin lisäksi. Oikisjärjestöt opiskelija-aikana ovat tietenkin oma lukunsa, koska opiskelijat kuuluvat vain opiskelupaikkakuntansa järjestöön, mutta voihan opiskeluaikanakin kuulua samanaikaisesti johonkin osakuntaan, Elsaan tai joihinkin ylioppilaskunnan piirissä toimiviin yhdistyksiin.

Valmistuneiden puolesta taas tilanne on jonkin verran ”vapaampaa”, koska vaihtoehtoja on oikeastaan vielä paljon enemmän kuin opiskeluaikoina. Eikä kyse ole vain esimerkiksi Nuorista Lakimiehistä, Lakimiesliitosta, Asianajajaliitosta, vaan myös erilaisista oikeudenalayhdistyksistä. On muotioikeuden yhdistys, it-oikeuden yhdistys, ympäristöoikeustieteen seura, kilpailuoikeudellinen yhdistys ja ties mitä muuta kansainvälisistä yhdistyksistä puhumattakaan. Jokaiselle varmasti löytyy jotain mielenkiintoista, jos yhtään toimintaan osallistuminen kiinnostaa. Ja jos ei löydy, ainahan voi perustaa uuden. Koska yhdistyksiä me suomalaiset todellakin osaamme perustaa.

Vuosijuhlissamme juhlapuhujana oli oikeusministeri Antti Häkkänen, joka sekä lauantaina että useammissa aiemmissa puheissaan on painottanut oikeusvaltion tärkeyttä. Länsimainen oikeusvaltio ei ole itsestäänselvyys, vaan sen eteen on tehtävä työtä. Esimerkiksi huomattava taloudellinen toimija Kiina haastaa valtion ja yksilön välisen yksityisyyden suojan, jollaisena me sen tunnemme, aivan uudella tavalla. Samaa tekevät valtavat ylikansalliset yritykset, joiden hallitseman datan määrä kasvaa vuosi vuodelta huimaa vauhtia.

Mutta omalta osaltaan jokainen edellä mainituista yhdistyksistä ylläpitää, kehittää ja turvaa suomalaista oikeusvaltiota. On suuria linjoja, joista pitää pitää kiinni, mutta mitä lähemmäs mennään yksilöä ja tämän oikeusturvaa sekä oikeudenmukaista yhteiskuntaa, kasvaa erilaisten yhdistysten ja järjestöjen merkitys.

Myös te oikkarit, jotka monet erilaisissa luottamuselimissä toimitte, tuotte päättäville tahoille esiin sitä niin sanottua kentän ääntä. Tarkoitan tällä sitä elämää, mitä jokainen meistä päivittäin sekä työ- että vapaa-ajallaan kohtaa ja on osallisena siinä itsekin. Toimintanne on merkityksellistä. Tämän totesi myös oikeusministeri lauantaina.

Tietenkään yhdistystoiminta ei ole pelkkää edellä mainitunlaista vaikuttamista ja edunvalvontaa, vaan kuten hyvin tiedätte, se on myös hauskanpitoa sekä tutustumista opiskelijakavereihin, tuleviin kollegoihin, asiakkaisiin ja vastapuoliin. Toiminta luo elinikäisiä ystävyyssuhteita, mikä kuitenkin loppujen lopuksi lienee se yhdistystoiminnan paras anti.

Kirjoittaja on opiskelijavaliokunnan puheenjohtaja, Lakimiesliiton hallituksen jäsen sekä Nuoret Lakimiehet ry:n puheenjohtaja.