Palvelut ja jäsenedut

Opiskelijajäsenenä saat käyttöösi lähes kaikki Lakimiesliiton monipuoliset jäsenpalvelut ja -edut. Lakimiesliitto tarjoaa myös monipuolista opiskelijatoimintaa, joka on suunnattu nimenomaisesti oikkareille. Lakimiesliiton opiskelijajäsenenä voit muun muassa hyödyntää maksuttomia neuvonta- ja urapalveluitamme sekä tietysti osallistua erilaisiin koulutuksiin ja muihin tapahtumiin.

Työ- ja virkasuhdeneuvonta

Lakimiesliitto auttaa henkilökohtaisesti työelämän eri tilanteissa. Lakimiesliiton maksuton neuvonta auttaa kaikissa työlainsäädäntöön liittyvissä tilanteissa, kuten työsopimuksen laatimisessa, kesätöihin tai työpaikan vaihdokseen liittyvissä kysymyksissä, irtisanomisen uhatessa, perhepoliittisissa vapaissa tai vaikkapa vuosilomiin liittyvissä asioissa. Neuvontaan voit olla yhteydessä myös muissa kuin juridisen alan työhön liittyvissä kysymyksissä.

Lakimiesliiton palkkasuositukset

Lakimiesliitto julkaisee vuosittain palkkasuositukset niin opiskelijoiden kuin valmistuneiden osalta. Palkkasuositukset toimivat hyvänä pohjana palkkaneuvotteluille.

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen

Oikeudenmukaisuuden edistäminen, oikeusvaltiosta huolehtiminen sekä laadukkaan lainsäädännön takaaminen ovat Lakimiesliiton keskeisiä tehtäviä. Annamme vuosittain useita lausuntoja ja teemme aloitteita oikeudenhoidon kehittämiseksi. Lakimiesliitto on vahva yhteiskunnallinen vaikuttaja, ja teemme myös koulutuspoliittista edunvalvontaa.

Lakimieskunnan yhteiskunnallinen asema perustuu laadukkaaseen yliopistokoulutukseen. Teemme yhteistyötä oikeustieteellistä koulutusta antavien yksiköiden kanssa ja pidämme huolta lakimieskoulutuksen laadusta työmarkkinoiden tarpeet huomioiden.

Urapalvelut

Lakimiesliiton opiskelijajäsenillä on mahdollisuus saada henkilökohtaista ohjausta Lakimiesliiton uravalmentajalta oman työhakemuksen, ansioluettelon tai LinkedIn-profiilin kehittämiseen sekä sparrausapua uran eri vaiheissa.

Lakimiesliiton urapalveluista saat apua ja ohjausta omaan uraasi jo opintojen aikana. Käytössäsi on Lakimiesrekrytointi, jonka kautta löydät mielenkiintoisimmat työpaikat jo opiskeluaikana.

Lakimiesliiton opiskelijamentoroinnissa saat oman mentorin jo valmistuneesta juristista, joka tukee ja auttaa sinua ammatillisessa kehityksessä. Mentorin kanssa voit keskustella uratoiveistasi, pohtia vastauksia mahdollisiin sinua mietityttäviin kysymyksiin, asettaa itsellesi tavoitteita sekä oppia tunnistamaan omia vahvuuksiasi.

Opiskelijajäsenet ovat myös tervetulleita osallistumaan lukuisiin ammatillisia valmiuksia kehittäviin maksuttomiin urakoulutuksiin ja webinaareihinjoita Lakimiesliitto järjestää ympäri vuoden.

Verkostoidu

Lakimiesliiton tapahtumissa pääset tutustumaan ja keskustelemaan eri aloilla ja tehtävissä toimivien juristien kanssa. Tapahtumat keräävät vuosittain tuhansia juristeja ja oikeustieteen opiskelijoita yhteen niin koulutuksien, seminaarien, kulttuurin kuin urheilunkin pariin. Opiskelijajäsenet ovat lämpimästi tervetulleita liiton tapahtumiin.

Tämän lisäksi Lakimiesliitto järjestää myös nimenomaisesti opiskelijoille suunnattuja tapahtumia, kuten Rekrymessut, SAKKE, Liiton Arkki sekä työnhakuseminaareja.

Jäsenedut

Lakimiesliiton kattavat jäsenedut ovat myös opiskelijajäsenten hyödynnettävissä, ellei toisin erikseen mainita. Jäsenet saavat muun muassa kotiin postitettuna Lakimiesuutiset sekä alennuksia eri palveluntarjoajille.

Suomen paras oikkariyhteisö

Lakimiesliiton opiskelijatoiminta yhdistää kaikki Suomen noin 4000 oikkaria. Opiskelijatoiminnastamme vastaa kaksi opiskelija-asiamiestä, jotka auttavat sinua kaikissa palveluihimme, työelämään sekä opiskeluihin liittyvissä asioissa. Opiskelija-asiamiesten yhteystiedot löydät täältä.