Lomautukset työ- ja virkasuhteissa

Lomauttamisella tarkoitetaan työnteon ja palkanmaksun väliaikaista keskeyttämistä työsuhteen muutoin pysyessä voimassa. Lomautus voidaan toteuttaa määräaikaisena tai toistaiseksi voimassa olevana. Lomautus voidaan toteuttaa myös osittaisena siten, että työaikaa lyhennetään tarpeen mukaan.

Sekä työsopimuslaki että virkamieslait mahdollistavat työntekijöiden ja virkamiesten lomauttamisen tilanteessa, jossa työnantajan toimintaedellytyksissä on tapahtunut muutos, jonka seurauksena työtä ei ole lainkaan tarjolla tai se on vähentynyt tilapäisesti.

Jos työn tekemisen edellytykset ovat heikentyneet koronavirusepidemian aikana, tarjoaa laki työnantajille tilanteeseen työkaluja lomautusmenettelyn kautta. Työnantajan kannattaakin mitoittaa työvoimatarvetta lomautusta hyödyntämällä, jos työ on poikkeustilanteen vuoksi vähentynyt.

Kun koronaepidemiasta johtuva yhteiskunnallinen tila alkaa yhteisten ponnistusten seurauksena normalisoitua, on työnantajalla mahdollisuus nopealla aikataululla saada asiantuntijat takaisin työhön.

Koronatilanteen johdosta työsopimuslain säännöksiä muun muassa lomautuksia koskien on väliaikaisesti muutettu. Katso lisää muutoksista täältä.

Lomautetuilla oikeus jäsenmaksualennukseen

Huomioithan, että voit hakea Lakimiesliitolta jäsenmaksualennusta lomautuksen ajalta lähettämällä meille kopion työnantajan lomautusilmoituksesta. Myönnämme alennuksen sen mukaisesti. Kätevimmin alennuksen hakeminen onnistuu jäsenportaalin kautta, kohdasta Ota yhteyttä -> Hae alennusta.

Muistathan, että työ- ja virkasuhdeneuvonta on kaikkien jäsenten, myös opiskelijajäsenten, käytettävissä ja autamme sinua mielellämme, mikäli sinulla tulee kysymyksiä lomauttamiseen tai muutoin työ- tai virkasuhteeseesi liittyen. Tavoitat meidät parhaiten sähköpostitse neuvonta.yksityinen@lakimiesliitto.fi ja neuvonta.julkinen@lakimiesliitto.fi. Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse.

Yksityinen sektori: Moa Fanta, lakimies, puh. 09 8561 0338, Minna Rahja, lakimies, puh. 09 8561 0339 ja Petteri Kivelä, lakimies, puh. 09 8561 0345​

Julkinen sektori: Petteri Kivelä, lakimies, puh. 09 8561 0345