Tietoa oikeustieteen opiskelijoille

Vallitseva tilanne ja koronaviruksesta johtuvat poikkeusolot näkyvät myös opiskelijoiden arjessa, kun yliopistot samoin kuin monet opiskelijoiden työpaikat ovat siirtyneet etätyöskentelyyn. Kokosimme alle hyödyllistä tietoa liittyen opiskelijoiden tukiin, etätyöskentelyyn sekä muutoksiin työ- ja työttömyysturvalainsäädännössä.

Työ- ja virkasuhdeneuvontaa oikeustieteen opiskelijoille

Muistathan, että Lakimiesliiton työ- ja virkasuhdeneuvonta on kaikkien jäsenten, myös opiskelijajäsenten, käytettävissä maksutta ja autamme sinua mielellämme, mikäli sinulla tulee kysymyksiä lomauttamiseen tai muutoin työ- tai virkasuhteeseesi liittyen. Neuvontamme palvelee myös muiden kuin juridisen alan työhön liittyvissä kysymyksissä.

Tavoitat meidät parhaiten sähköpostitse neuvonta.yksityinen@lakimiesliitto.fi ja neuvonta.julkinen@lakimiesliitto.fi.

Voit ottaa meihin yhteyttä myös puhelimitse.

Yksityinen sektori:

Moa Fanta, lakimies, puh. 09 8561 0338, Minna Rahja, lakimies, puh. 09 8561 0339, Petteri Kivelä, lakimies, puh. 09 8561 0345

Julkinen sektori:

Petteri Kivelä, lakimies, puh. 09 8561 0345

Uravalmennusta oikeustieteen opiskelijoille

Tuntuuko työnhaku epävarmalta? Työelämän muutoksiin ja työnhakuun liittyvissä kysymyksissä saat tukea urapalveluistamme. Voit työstää ajatuksiasi itsenäisesti liiton verkkovalmennusten avulla tai keskustelemalla työnhakuun liittyvistä huolenaiheistasi tai osaamisestasi ja uratavoitteistasi henkilökohtaisesti uravalmentajamme Heidi Hännikäisen kanssa.

Uravalmentajamme kanssa voit keskustella luottamuksellisesti myös vaikeista työhön liittyvistä teemoista. Henkilökohtaisilla keskusteluilla voidaan luoda uskoa tulevaisuuteen vaikeissakin tilanteissa.

Tavoitat urapalvelumme sähköpostitse osoitteesta uravalmennus@lakimiesliitto.fi. Uravalmentajaamme Heidi Hännikäiseen saat myös yhteyden puhelimitse 09 85 610 308.

Hyödyllistä tietoa oikeustieteen opiskelijoille:

Lakimiesliiton vinkit etätyössä ja -opinnoissa jaksamiseen

Koronatilanteen aiheuttamat muutokset työ- ja työttömyysturvalainsäädännössä 1.4.2020 alkaen

KELA: Vastauksia yleisiin kysymyksiin liittyen opintotukeen ja opintolainaan koronatilanteessa

Kuuluthan myös Lakimiesten työttömyyskassaan?

Lakimiesliiton opiskelijajäsenyys ei tarkoita automaattisesti jäsenyyttä Lakimiesten työttömyyskassassa, vaan kassan jäseneksi pitää liittyä erikseen. Lakimiesten työttömyyskassan jäseneksi kannattaa kuitenkin liittyä jo opintojen aikana.

Liittymällä hyvissä ajoin kassan jäseneksi varmistat, että voit saada ansioihin sidottua työttömyyskorvausta valmistuttuasi, jos et löydä heti töitä. Oikeus ansiopäivärahaan voi syntyä jo parin kesän aikana tehdyillä töillä, kunhan vain työt ovat yhteensä kestäneet vähintään kuusi kuukautta.

Lue lisää Lakimiesten työttömyyskassasta.

Ansiopäivärahaa voidaan poikkeuksellisesti maksaa myös päätoimiselle opiskelijalle, joka lomautetaan ajalla 16.3.-13.7.2020 ja täyttää muutoin päivärahan saamisen edellytykset. Lue lisää Lakimiesten työttömyyskassan uutisesta.

Tutustu avointen yliopistojen opintotarjontaan

Menivätkö opintosuunnitelmat koronakriisin takia uusiksi? Poikkeustilanteen vallitessa avoimet yliopistot avaavat etäopintojaan maksuttomasti yliopistojen tutkinto-opiskelijoille. Valtakunnallinen opintotarjonta on nähtävillä täällä

Akavan blogi: Koronakriisin vaikutus opiskelijoihin

Akavan opiskelijoiden puheenjohtaja Maria Jokinen kirjoittaa Akavan blogissa koronakriisin vaikutuksista opiskelijoihin ja avaa tuntemuksia, joihin moni korkeakouluopiskelija tällä hetkellä voi samaistua. Lue lisää