Työssä jaksaminen etätyössä

Koronaepidemian taltuttamiseksi valtioneuvosto on ohjeistanut suosimaan etätyötä 1.8. saakka, mikäli työtehtävät sen mahdollistavat. Asiantuntijatyötä tekevien juristien kohdalla etätyö on usein sinällään mahdollista ja niinpä viimeistään nyt monien meistä on opeteltava uusia työteon tapoja.

Kotona työ ja vapaa-aika sulautuvat herkästi toisiinsa ja keskittymiskykyä heikentävät kotona oleva jälkikasvu ja muut mahdolliset keskeytykset. Toisaalta etätyötyöskentely voi olla myös yksinäistä, kun tuttua työyhteisöä ei ole tukena. Näissä olosuhteissa on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota omaan jaksamiseen ja luoda itselleen toimivat työskentelytavat.

Vinkkilista etätyössä jaksamiseen:

1. Rutiineista kiinni pitäminen

Työ- ja vapaa-ajan pitäminen erillään toisistaan on tärkeää aivojen palautumisen kannalta. Työaika pysyy erillään, kun pitää kiinni päivittäisistä rutiineista ja aikatauluttaa työpäivät kuten normaalisti. Mielen virittymistä työhön voi auttaa esimerkiksi aamuinen kävely tai jumppahetki. Suunnittele mahdollisuuksien mukaan työpäivän päättymisen ajankohta etukäteen ja pyri välttämään työasioiden hoitamista iltaisin.

2.Työpäivän tauotus

On tärkeää poistua välillä työpisteeltä. Tauot rytmittävät päivää, pitävät mielen virkeänä ja auttavat aivoja palautumaan työstä - myös lounastauolla on olennainen rooli.

3. Työpisteen rauhoittaminen ja ergonomia

Työpiste on hyvä valita mahdollisuuksien mukaan kodin rauhallisesta paikasta. Jos käytössä ei ole erillistä työpöytää tai työhuonetta, on hyvä vaihtoehto siivota työvälineet pois näkyviltä työpäivän jälkeen. Näin työasiat eivät ole jatkuvasti mielessä myös vapaa-ajalla.

Työpisteen ergonomiasta on myös tärkeää pitää huolta; tukeva tuoli, hyvä valaistus ja riittävän iso näyttö parantavat työtehoa huomattavasti. Jos työskentelyvälineissä on merkittäviä puutteita, otathan asian puheeksi työnantajasi kanssa.

4. Fyysisestä kunnosta huolehtiminen

Jaksamisen ylläpidossa päivittäisen liikunnan rooli sekä terveellinen ruokavalio ovat ensiarvoisen tärkeitä. Koronavirusepidemian aikana useat liikuntaharrastukset ovat tauolla ja hyötyliikunnan määrä on vähäistä. Fyysisestä kunnosta voi huolehtia päivittäisellä liikunnalla; kotijumppa, juoksulenkki tai kävely pitää kehon ja mielen virkeänä.

5. Oman työn johtaminen

Juristit ovat tottuneita oman työnsä johtamiseen, mutta motivaation ja keskittymiskyvyn löytäminen voi olla vaikeaa, jos kotioloissa on häiriötekijöitä.

Päivittäiset ja viikoittaiset tavoitteet on hyvä listata ylös ja tavoitteita on tärkeää pyrkiä seuraamaan tavalliseen tapaan. Rytmiin pääseminen voi vaatia totuttelemista ja työtehon suhteen on hyvä olla aluksi itselleen armollinen. Olethan yhteydessä esimieheesi, mikäli työnteossa on haasteita. Multitaskingia kannattaa välttää myös kotona.

6. Yhteydenpito kollegoihin

Etätyössä on tärkeää, että yhteys työyhteisöön säilyy ja tiimityöskentely sujuu. Kun koronavirusepidemian aikana suurin osa työskentelee etänä ja tilanne on pitkäkestoinen, sisäisen tiedonkulun merkitys korostuu entisestään. Kollegoiden kanssa on hyvä pitää yhteyttä päivittäin etäyhteyksin niin työn kuin kahvitaukojenkin merkeissä.

Työterveyslaitos (TTL) on koonnut ohjeen etätyön tekemisen tueksi, josta löytyy vinkkejä etätyöhön niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Ohjeistuksessa muistutetaan koronavirusepidemian aikana huolehtimaan omasta hyvinvoinnista ja palautumisesta ja siitä, että töitä ei pidä tehdä sairaana kotonakaan. Jos perheenjäsenesi on altistunut koronatartunnalle tai saanut tartunnan, huoli syö voimavaroja ja voi haitata keskittymistä. Työterveyslaitos kannustaa jakamaan huoltasi työkavereille, ystäville tai työterveydenhuollon ammattilaisille.

Jaksamista etätyöhön, pidetään itsestä ja muista huolta!

Urapalveluista tukea työssä jaksamiseen ja oman työn hallintaan

Uravalmentajamme Heidi Hännikäinen on käytössäsi myös etätyöhön, työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvien aiheiden sparrailussa. Lisäksi voit keskustella Heidin kanssa luottamuksellisesti myös vaikeista työhön liittyvistä teemoista, kuten irtisanomisista ja lomautuksista. Henkilökohtaisilla keskusteluilla voidaan luoda uskoa tulevaisuuteen vaikeissakin tilanteissa.

Ota yhteyttä uravalmentajaan sähköpostitse uravalmennus@lakimiesliitto.fi. Heidiin saat myös yhteyden puhelimitse 09 85 610 308.