Uutisen päiväys

13.01.2020← Takaisin

JUKO haluaa irti kiky-tunneista tai kunnon korvauksen työajan pidennyksestä

JUKOlaisten liittojen jäsenet ovat ilmoittaneet halustaan päästä eroon kiky-tunneista. Syksyn työmarkkinaneuvotteluissa työnantajat määrittelivät niiden hinnaksi 1,4 prosenttia. Sopimusalasta ja työajan muodosta riippuu nyt, vaatiiko JUKO neuvottelupöydissä tuntien poistoa vai niitä vastaavaa muuta kompensaatiota.

JUKO tavoittelee sopimusneuvotteluissa ostovoimaa tukevia, korkeakoulutusta edellyttävien tehtävien palkkatasoa parantavia ja palkkojen jälkeenjääneisyyttä korjaavia korotuksia. Palkkoja ei tule korjata vain suhteessa vientialoihin, myös toimialojen sisäiset palkkaepäkohdat on korjattava.

JUKOn tavoitteena on pitkäjänteinen, sopimuskauden yli voimassa oleva palkkaohjelma ja lisärahoituksen kanavoiminen palkkausjärjestelmiin.

Työehtosopimusneuvottelujen tavoitteiksi JUKO nostaa lisäksi työhön liittyvän matkustusajan muuttamisen työajaksi tai korvaamisen muutoin, uudenlaiset perhevapaat kuten mahdollisuuden saattohoitovapaaseen, asiantuntijatyön johtamisen, työhyvinvoinnin sekä osaamisen ja henkilöstöedustajien aseman kehittämisen.

Kunta-alalla neuvottelut työehtosopimuksista alkavat tiistaina 14. tammikuuta, valtiolla 15.01.2020 ja yliopistoissa 23.01.2020.

Lisätietoja Lakimiesliitossa antaa neuvottelupäällikkö Kirsi Venäläinen, p. 09 8561 0328 ja 050 587 3528.