Uutisen päiväys

25.06.2020← Takaisin

Lakimiesliitto: Työsuojelu erittäin tärkeää myös etätöissä

Koronakriisin aikaisissa poikkeusoloissa laajamittaisesti tehty etätyö on osoittanut vahvuutensa: monet asiantuntijatyöt ovat tehtävissä etänä tehokkaasti ja toimivasti. Etätyö on tullut jäädäkseen ja töitä tehdään kotoa käsin lisääntyvissä määrin myös koronaepidemian hellitettyä. Samaan aikaan on kohdattu työsuojeluun liittyviä ongelmia.

Lakimiesliitto muistuttaakin työnantajia sitovasta työturvallisuuslainsäädännöstä riippumatta siitä missä työ tehdään.

– Työnantajan on huolehdittava myös etätyön osalta riittävästä työsuojeluvalvonnasta ja muistettava velvoitteensa esimerkiksi työergonomian sekä muutoin turvallisten työskentelyolosuhteiden takaamiseksi, toteaa Lakimiesliiton toiminnanjohtaja Jore Tilander.

Lakimiesliitto suosittelee, että etätöissä oleville taataan mahdollisuus viedä kotiin etätöissä tarvittavat asianmukaiset laitteet, kuten kannettava tietokone, pöytänäyttö, näppäimistö ja muu tarpeellinen työvälineistö. Myös työajanseurannasta tulee huolehtia samoin kuin työpaikalla työskenneltäessä.

– Reaaliaikainen työajanseuranta liukumia hyödyntäen tukee työn ja vapaa-ajan erottamista. Työn jatkuva sekoittuminen vapaa-aikaan on korona-ajan keskeisiä haasteita ja on tärkeää tehdä toimia tämän kuormituksen vähentämiseksi, Tilander jatkaa.