Uutisen päiväys

12.04.2019← Takaisin

Lausunto yhteiskunnallisten aineiden asemasta lukiossa

Opetushallitus on laatinut luonnoksen lukion opetussuunnitelman perusteiksi, joka on ollut kommentoitavana maalis-huhtikuussa. Myös Lakimiesliitto jätti omat kommenttinsa luonnokseen yhdessä oikeustieteellisten opiskelijajärjestöjen kanssa. Paikalliset uudet opetussuunnitelmat laaditaan Opetushallituksen määrittämien perusteiden pohjalta, ja ne on tarkoitus ottaa käyttöön elokuussa 2021.

Yhteisissä kommenteissaan järjestöt toivovat esitettyä suurempaa roolia yhteiskunnallisten aineiden opetukselle. Erityisen tärkeänä tämä nähdään lukion yleissivistävän tehtävän kasvattamisen sekä korkeakoulujen kasvavan todistusvalinnan vuoksi. Myös oikeudellinen osaaminen nähdään tärkeänä kansalaistaitona, jonka vuoksi järjestöt esittävätkin lakitiedon lisäämistä pakollisiin opintoihin.

Kommentin ovat allekirjoittaneet Lakimiesliiton ohella kaikki liiton opiskelijajäsenjärjestöt sekä yhteiskunnallisen opetuksen osalta myös Helsingin yliopiston ylioppilaskunta.

Lue järjestöjen kommentit täältä.

Kommenttikierroksella olleeseen lukion opetussuunnitelman perusteiden luonnokseen voi tutustua OPH:n sivuilla.