Uutisen päiväys

08.05.2020← Takaisin

Tuomarinvalintalautakunnalle uusi kokoonpano - Lakimiesliitto kantaa huolta lakimiestehtävien urakierron vähäisyydestä

Valtioneuvosto on nimittänyt uuden tuomarinvalintalautakunnan kaudeksi 2020-2025. Lautakunnan rooli on merkittävä, sillä se tekee esitykset tasavallan presidentille vakinaisiksi tuomareiksi nimitettävistä. Lautakunnassa 7,5 vuotta oikeustieteellisen tutkimuksen edustajana toiminut Lakimiesliiton puheenjohtaja professori Tuula Linna korostaa urakierron merkitystä lakimiestehtävissä.

– Työskentely lautakunnassa on ollut näköalapaikka tuomioistuinlaitokseen ja edellyttänyt vahvaa sitoutumista vastuulliseen tehtävään sekä huolellista perehtymistä hakijoiden ansioihin, Tuula Linna kertoo. Hän jättää lautakunnan kokoonpanon vuosien mukanaolon jälkeen.

Lautakuntatyössä Linna on todennut positiivisen ongelman: erinomaisia hakijoita on ollut lähes kaikkiin virkoihin ja erot heidän välillään ovat olleet usein hiuksenhienoja.

– Vaikka tuomarintyöllä on kaikeksi onneksi vetovoimaa, olisin toivonut näkeväni enemmänkin urakiertoa tuomarin ammatin ja muiden lakimiestehtävien välillä, Linna toteaa.

– Urakierron vähäisyys lisää kyllä meillä Lakimiesliitossa huolta tuomareiden palkkauksen, vastuun ja työtaakan välisestä suhteesta.

Lue valtioneuvoston päätöksestä täältä.