Uutisen päiväys

17.01.2022← Takaisin

Valtion neuvotteluissa tänään esillä keskeiset tavoitteet

Valtion pääsopijajärjestöjen (JUKO, JHL ja Pro) edustajat tapasivat valtion työmarkkinalaitoksen edustajat tänään 17. tammikuuta. Tapaamisessa työntekijä- ja työnantajapuoli esitteli keskeiset sopimustavoitteensa.

Pääsopijajärjestöt tavoittelevat muun muassa ostovoimaa parantavaa yleiskorotuspainotteista palkkaratkaisua, parannuksia työaikamääräyksiin ja palkkausjärjestelmien kehittämistä. Lisäksi tavoitellaan tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämistä, työhyvinvoinnin parantamista ja palkallisten perhevapaiden pidentämistä.

Työnantajan tavoitteissa oli mukana muun muassa maltillinen palkkaratkaisu. Työaika-, vuosiloma- ja matkakustannusten korvaamista koskeviin sopimuksiin esitettiin joitain muutoksia. Myös perhevapaauudistuksen edellyttämät muutokset halutaan viedä sopimuksiin.

Seuraava tapaaminen on maanantaina 24. tammikuuta, jolloin osapuolet pureutuvat yksityiskohtaisemmin tavoitteisiin.

Virka- ja työehtoneuvottelujen käynnistymisaikataulu:
•    Kunta 11.1. klo 13
•    Avainta 12.1. klo 9
•    Valtio 12.1. klo 13
•    SOTE-sopimus 17.1. klo 11
•    Kirkko 19.1. klo 9
•    Yliopisto 11.2. klo 8
•    Kansallisgalleria ja Työterveyslaitos: aloitusaika vielä sopimatta.Työehtosopimukset päättyvät 31. maaliskuuta.