Uutisen päiväys

20.11.2019← Takaisin

YTN Teknologiateollisuus on julistanut ylityökiellon

YTN Teknologiateollisuus on julistanut koko alaa koskevan ylityökiellon alkavaksi keskiviikkoaamusta 20.11.2019 alkaen ja se jatkuu 20.12.2019 saakka.

Neuvottelut YTN:n ja Teknologiateollisuus ry:n välillä uudesta työehtosopimuksesta teknologiateollisuuden ylemmille toimihenkilöille ei ole johtanut neuvottelutulokseen. Riitaa on yritetty ratkaista työehtosopimuksen mukaisessa sovintolautakuntamenettelyllä tuloksetta. YTN:n hallitus hylkäsi sovintoehdotuksen.

Ylityö- ja vapaa-ajalla matkustamisen kiellon tarkoitus on vauhdittaa neuvottelutuloksen syntymistä tilanteessa, jossa vastapuolen vaatimukset ovat olleet kohtuuttomia eikä YTN:n esityksiä ole saatu vietyä läpi hyväksyttävissä määrin. Neuvottelut kuitenkin jatkuvat edelleen.

YTN haluaa ostovoimaa kasvattavat palkankorotukset, joissa otetaan huomioon asiantuntijoiden palkkauksen kansainvälinen jälkeenjääneisyys. Lisäksi YTN haluaa eroon kilpailukykysopimuksen mukaisesta 24 tunnin työajan pidennyksestä. Tavoite on myös lisätä työhyvinvointia sekä vähentää työn kuormittavuutta.

Teknologiateollisuus ry korostaa työajanpidennyksen jatkamista niin, että työaika tulisi mahdollisimman tehokkaaseen käyttöön. Palkkaratkaisussa he tuijottavat vain laskennalliseen kustannuskilpailukykyyn.

Ylityökielto koskee kaikkia teknologiateollisuudessa työskenteleviä ylempiä toimihenkilöitä, niin järjestäytyneitä kuin järjestäytymättömiä. Näin ollen liittoon kuulumattomuus ei ole peruste kiertää kieltoa. YTN on avaamassa neuvotteluille oman nettisivun ytn.fi/neuvottelut. Siellä on muun muassa lisätietoa ja ohjeita tilanteesta sekä painostustoimista.

Hannu Takala
YTN Teknologiateollisuuden vastuullinen asiamies